wandelen

Waarom wandelen zo goed voor je is

Iedereen wordt inmiddels overspoeld met informatie over waarom je eigenlijk moet gaan wandelen. Wandelen is namelijk enorm gezond en heeft een hele positieve invloed op van alles. Het is natuurlijk een grote must dat je dagelijks beweegt en daar is wandelen heel belangrijk bij. Er wordt onderschat hoe goed wandelen nou eigenlijk voor je is. In deze blog zal ik je alles vertellen over de positieve effecten van wandelen en waarom je dit nou eigenlijk veel vaker zou moeten doen.

Afvallen met wandelen

Wandelen is natuurlijk een vorm van sport dus om te beginnen val je af door voldoende te verbranden. Je kan beter gaan wandelen dan hardlopen, terwijl je dit niet als eerste zou denken. Dit komt namelijk doordat je meer calorieën verbrand die van vet afkomstig zijn als je wandelt. Dit gebeurt niet als je aan het hardlopen bent. Maar dan geldt wel de vraag: hoeveel moet je dan wandelen? Het is aanbevolen om elke dag de 10.000 stappen te halen. Dit hoeft dus niet in één keer maar dat mag ook over de dag verdeeld zijn. Loop ’s ochtends naar het station in plaats van op de fiets (als dit niet heel ver is natuurlijk) en ga tijdens je pauze ook even een blokje om met je collega’s. Het is dus niet de bedoeling dat je gaat slenteren, maar dat je gewoon op een normaal tempo door loopt.

Gezond lichaam

Wandelen is dus heel gezond en goed voor het afvallen. Er wordt zelfs beweerd dat je beter langer kan wandelen dan kort intensief sporten. Wandelen is dus niet alleen goed voor de vetverbranding, maar ook voor de gezondheid van je lichaam. Door het wandelen versterken je botten en spieren, zodat je een kleinere kans hebt op botontkalking. Daarbij heeft het ook een positief effect op je hart en bloedvaten, want je bloeddruk verlaagd. Wandelen stimuleert ook de stofwisseling van je lichaam en houdt dus darmverstopping tegen.

Goed voor de nachtrust

Naast al deze lichamelijke verbeteringen, wordt het slapen ook een stuk beter. Veel wandelen zorgt er voor dat je biologische klok verbeterd en je beter in kan slapen, maar ook beter doorslaapt gedurende de nacht. Ook heeft wandelen een goede invloed op depressies en stress. Daardoor nemen angststoornissen ook verder af. Zo zijn er nog wel meer positieve effecten van wandelen. Dus trek je goede schoenen aan en ga bijvoorbeeld lekker na het eten een stuk wandelen. Dit is ook nog eens goed voor de spijsvertering.

Wandelen is gezellig

Naast dat wandelen goed is voor je lichaam is het ook erg leuk als je met iemand samen gaat wandelen. Ga lekker met een buurvrouw, een vriendin of familielid wandelen na een dag werken en je kan meteen je dag even lekker doorspreken. Iedereen is tegenwoordig zo druk dus tijdens het wandelen kan je alles combineren en gezellig met elkaar bijkletsen. Wandelen wordt dan een stuk leuker en je wordt daarbij ook gemotiveerd om vaker te gaan.

Share