social influencer

Het volgen van influencers

Social influencers zijn natuurlijk steeds bekender aan het worden en het is ook daarom geen geheim wat zij allemaal voor elkaar kunnen krijgen. Maar toch is het wel interessant om hier wat dieper in te duiken, want waarom volgt iedereen massaal deze influencers? Wat hebben al deze verschillende social influencers met elkaar gemeen en hoe hebben ze dit bereikt? Veel bedrijven maken tegenwoordig gebruik van influencers om hun merkbekendheid te vergroten of een speciaal product onder de aandacht te brengen.

Bepaal je doelgroep

Allereerst is het natuurlijk belangrijk om je doelgroep te bepalen. Je moet weten wie jij wil bereiken met jouw merk en product. Als je dat hebt vastgelegd is het tijd belangrijk om de juiste influencer uit te kiezen. Er is sprake van een influencer als hij of zij een bovengemiddelde invloed heeft op het koopgedrag van andere mensen. Je moet dus wel een influencer benaderen die ook jouw doelgroep bereikt. Anders heeft het namelijk niet heel veel zin om het product op deze manier te verkopen.

Een goede samenwerking

Er moet een goede samenwerking kunnen ontstaan tussen bedrijf en influencer. Daarbij is het ook belangrijk dat de influencer achter het product staat, want hij of zij moet natuurlijk niks gaan promoten wat hij of zij zelf niet zou gebruiken. Juist doordat de influencers jou persoonlijk aanspreken krijgen ze het voor elkaar dat volgers dingen van hun aannemen. Zo zal een speciale rode lippenstift sneller worden gekocht als die social influencer aangeeft dat deze bijvoorbeeld 12 uur goed blijft zitten. Ondertussen is dit gewoon reclame maken voor dat product, maar dat komt niet altijd zo over in bijvoorbeeld een vlog. Als je wil dat dit zo min mogelijk overkomt als reclame dan is het dus van belang om de juiste influencer te kiezen.

Micro en major influencers

Echter zit er ook nog verschil tussen influencers. Je hebt namelijk micro influencers en major influencers. Maar wat is nou het verschil? Een micro influencer heeft aanzienlijk minder volgers en is meestal een ‘onbekend’ persoon. Hierdoor staat diegene wat dichter bij zijn of haar volgers en is de impact hierdoor groter. De volgers voelen namelijk een persoonlijke band met de influencer. De major influencers hebben vaak zo veel volgers dat het niet meer als persoonlijk overkomt. Ze hebben meer dan 10.000 volgers en zijn vaak erg bekend in Nederland of zelfs in het buitenland. Het bereiken van de volgers is daarbij dus wat moeilijker. Wil je dus een product of merk onder de aandacht brengen, kies dan voor micro influencers, ondanks dat ze minder bereik hebben. Door deze persoonlijke band die de volgers voelen zullen ze sneller iets aannemen van deze influencer. Grote kans dus dat je met dit minder bereik uiteindelijk wel je doelen behaald.

Hoe pak je dit aan?

Als je niet zo goed weet waar en hoe je moet gaan zoeken naar de juiste influencers is het belangrijk om goed op te letten. Je wil natuurlijk niet een influencer hebben die allemaal nep volgers heeft die zijn ingekocht of uit hele andere rare landen. Let ook goed op de engagement rate. Krijgen ze veel reacties op hun geplaatste bericht of juist niet? Hebben ze ineens een grote piek met volgers gekregen? Zit de influencer niet vast aan een samenwerking met een product wat geheel het tegenovergestelde is dan jouw product? Bedenk dan even goed of je dit wel wil. Heb je nu een goede influencer gevonden? Stuur dan gewoon een persoonlijk berichtje met als doel dat je opvalt tussen alle berichten die de influencers per dag krijgen.

Share