onverzadigde vetten

Het verschil tussen verzadigde en onverzadigde vetten

Het is natuurlijk belangrijk om gezond te eten en genoeg te bewegen, maar daarbij moet je wel goed weten wat je eet. Zo heb je natuurlijk verschillende voedingsstoffen nodig en wordt er gezegd dat je suikers en vetten moet vermijden. Echter zijn er verzadigde en onverzadigde vetten, maar wat is nou het verschil? Wat gebeurt er als je dit wel gewoon eet en kan ik hier iets aan doen? In deze blog kom je meer te weten tussen deze twee soorten dus lees nu verder.

Onverzadigde vetten uitlichten

Onverzadigde vetten zijn goede vetten en passen in een gezonde voeding. Onverzadigde vetten zitten vooral in vis en noten en daarom is dit dus ook erg gezond, ondanks dat er vet in zit. Vet hoeft dus niet altijd te betekenen dat het ongezond is. Zo zitten er in avocado’s bijvoorbeeld ook aardig veel vetten, maar ook dit zijn de goede vetten. Ze zorgen vaak voor een vol gevoel en minder eetlust, wat uiteindelijk weer goed is voor het afvallen. Onverzadigd vet kan je ook vinden in veel vloeibare vetten zoals bak- en braadproducten en andere bereidingsvetten.

Verzadigde vetten uitlichten

Verzadigde vetten zijn dus het tegenovergestelde van onverzadigde vetten en zijn dus de niet gezonde vetten. Je kan deze vooral vinden in dierlijke producten, zoals vlees, volle melkproducten en 48+ kaas. Daarbij vind je verzadigde vetten ook in de plantaardige producten, zoals kokosvet. Dit zie je veel terug in lekkernijen zoals gebak en snacks, dus die kan je beter laten staan.

Hoe zorg je dat je de gezonde vetten binnenkrijgt?

De truc is dus om genoeg vetten binnen te krijgen, want je hebt vetten ook gewoon nodig, maar dan alleen de goede vetten. Het is dus belangrijk om de verzadigde vetten te laten staan en om te ruilen voor de onverzadigde vetten. Op deze manier krijg je dus alleen de gezonde vetten binnen. Soms is het ontwijken van deze ongezonde vetten erg lastig, want het komt dus in veel producten wel terug, zoals het vlees. Zorg er dan voor dat de hoeveelheid verzadigde vetten niet te hoog is om een goede balans te krijgen.

De gevolgen van verzadigde vetten

De gevolgen van teveel verzadigde vetten zijn niet erg positief. Er wordt aangeraden om niet meer dan 10% van het aantal calorieën dat je binnenkrijgt van verzadigde vetten binnen te krijgen. Verzadigde vetten verhogen namelijk het LDL-cholesterol in het bloed en dit is niet goed voor de bloedvaten. Er kunnen dus ernstige risico’s ontstaan door het te veel binnen krijgen van deze vetten. Pas je avond eten dus hier op aan, bak minder met olie en verminder het gebruik van plantaardige vetten. Je zult zien dat je je hierna een stuk beter gaat voelen en dit draagt uiteindelijk ook bij aan een goed eet schema.

Share

One Comment

  1. Pingback:De invloed van vlees eten – Blog

Comments are closed.