vlees

De invloed van vlees eten

Dat ieder persoon dagelijks vlees eet, is allang niet meer zo. Vlees heeft veel plaats gemaakt voor vis en vegetarisch vlees. Er zijn natuurlijk ook zat vegetariërs in Nederland die helemaal zijn gestopt met het eten van vlees. Ook zijn er veel mensen die nog wel vlees eten, maar bewust aan het minderen zijn en zorgen voor een goede afwisseling. Maar hoe slecht is het vlees nou eigenlijk? Niet alleen voor jou als persoon, maar ook voor het milieu. In deze blog kom je hier meer over te weten. Daarna is het aan jou om een beslissing te maken.

Vlees en de gezondheid

Er zit natuurlijk veel verschil in vlees. Het ene vlees is slechter dan het andere. Maar wat zit nou het verschil in? Vlees is op te delen in bewerkt en onbewerkt vlees. Daar bij is het onbewerkte magere vlees natuurlijk het gezondst. Deze is ook te vinden in de schijf van vijf. Dit is onder andere kipfilet, kalkoenfilet, biefstuk en lamsvlees. Er zijn hier dus geen verdere toevoegen aan gedaan. Het bewerkte vlees zoals vleeswaren valt niet onder het gezonde vlees. Echter moet je wel oppassen met het eten van veel rood vlees. Het vergroot namelijk de kans op hart- en vaatziekten en er zit veel verzadigd vet en heemijzer in. Zorg er dus voor dat je een goede balans vindt in het vlees dat je eet.

Vlees en het milieu

Dat vlees slecht is voor het milieu is wel een feit. De vleesconsumptie stoot namelijk veel CO2 uit. Dit gebeurt ook tijdens het autorijden, vliegen en verwarmen, dus daarmee kan je het vergelijken. Niet alleen de CO2-uitstoot speelt hier een grote rol, maar ook het land- en watergebruik is hierbij belangrijk. Veel mensen hebben waarschijnlijk niet door dat de vleesconsumptie een grote impact heeft op het milieu en zijn daar dan ook niet echt bewust mee bezig. Daarom is het goed om dit meer onder de aandacht te brengen. Dit heeft ook te maken met het klimaatakkoord van Parijs waarin staat dat in 2030 40 procent minder CO2 uitstoot moet zijn.

Wat te doen?

Het is dus eigenlijk van belang om een goede balans te vinden in wat je eet. Wissel in de week af tussen vlees en vis en kijk daarbij ook naar wat voor vlees je eet. Rood vlees hoef je niet helemaal te verbannen uit je eetgewoontes, maar wissel af met andere soorten vlees. Eigenlijk geldt altijd wel: niet te veel van iets. Dit slaat eigenlijk wel op veel dingen dus ook hier op. Kies een balans en raak er aan gewend dat vlees niet per se in een gerecht hoeft. Je zult het in het begin misschien missen, maar daarna raak je er wel aan gewend. Zorg er dan gewoon voor dat je meer groenten en side dishes hebt in plaats van het vlees, zodat je wel een volwaardige maaltijd hebt. Het moet natuurlijk ook niet zo zijn dat je ‘s avonds nog honger hebt omdat je iets van je diner niet meer eet.

Share