pinterest

Adverteren op Pinterest

Naast Facebook en Instagram kan je sinds kort ook adverteren op Pinterest. Pinterest is een social media kanaal die ook wel doorgaat als digitaal prikbord. Je kan op dit kanaal verschillende afbeeldingen ‘pinnen’, maar ook verschillende borden bewaren, zodat je dit allemaal kan onthouden. Denk hierbij aan verschillende recepten, sieraden, ideeën voor thuis en wooninspiratie. Pinterest is eigenlijk meer een zoekmachine, omdat je zoekt op verschillende onderwerpen en daarbij verschillende resultaten te zien krijgt. Alles kan je dus opslaan en dit kan je zelf gemakkelijk terug vinden.

Hoe werkt het?

Zodra je een account aanmaakt wordt er gevraagd om 5 onderwerpen aan te klikken die passen bij jouw interesses. Hierdoor maakt Pinterest een startpagina voor jou met onderwerpen die jij leuk vindt. Als je een account hebt gemaakt kan je beginnen met het pinnen van jouw favoriete onderwerpen. Heb je iets gevonden waarvan een bekende dit moet zien? Dan kan je dit bord ook gemakkelijk doorsturen naar jouw vriend of vriendin. Ga je dus bijvoorbeeld je woonkamer onder handen nemen? Zoek dan gewoon even op Pinterest naar verschillende interieurstijlen en je krijgt direct heel veel te zien, waardoor jij inspiratie op kan doen.

Maak een business account aan

Sinds kort kan je dus ook adverteren op Pinterest. Maar hoe werkt dat dan precies? Voor deze optie moet je wel een business account hebben. Hier zitten verder geen kosten aan verbonden. Ook op Pinterest geeft je aan wat het doel is van je campagne en wie je advertentie doelgroep is, net zoals op Facebook en Instagram. Daarbij kun je dus ook de verschillende interesses aangeven. Heb je dus een bedrijf in de woonbranche? Kies dan voor wonen, interieur et cetera, zodat de mensen met die interesses op jouw campagne stuiten.

Wat is jouw advertentie doel?

Het uiteindelijk doel is natuurlijk dat je meer verkoopt of meer conversie behaald. Het hangt er ook maar net vanaf wat jouw doel is bij jouw campagne. Ook bij Pinterest kan je ook een maximaal dag budget aangeven, zodat de campagne niet maximaal doorloopt. Het adverteren op Pinterest is dus weer een extra manier om jouw doelgroep te bereiken, dus het is fijn dat Pinterest dit nu ook mogelijk maakt. Vooral omdat Pinterest steeds harder groeit en dit een belangrijk kanaal is. Zorg er voor dat jouw bord goed gevuld is en dat je niet gaat adverteren voordat jouw bord überhaupt gevuld is. Het targeten op leeftijd is helaas nog niet mogelijk in Nederland.

Een visuele beleving

Aangezien alle pins natuurlijk draaien om uiterlijk, is het belangrijk dat jouw bord ook opvalt. Zorg er dus voor dat hij er goed uit ziet. Pinterest draait namelijk om het visuele, dus met de juiste looks ben je al voor de helft op de juiste weg. Weet je zelf nog niet zo goed hoe je bord er uit moet zien? Dan kan je natuurlijk ook zelf even inspiratie doen op Pinterest om het een en ander duidelijk te hebben als je dit nog nooit hebt gebruikt.

Share